Waarom strooien bedrijven met cadeautjes met hun logo erop?

Waarom strooien bedrijven met cadeautjes met hun logo erop?
Waarom strooien bedrijven met cadeautjes met hun logo erop?
Foto: pixaby.com

ADVERTORIAL – Je hebt ze misschien wel eens gekregen. Van die leuke cadeautjes van een bedrijf waar hun logo op staat. Een balpen, een ballon of een sticker voor de kinderen of een aansteker. Bedrijven doen dat natuurlijk niet zomaar. Ze doen dit om ervoor te zorgen dat hun bedrijfsnaam blijft hangen. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Misschien denk je dat je nooit meer echt naar de naam op die balpen kijkt. Maar onbewust doe je dat misschien toch vaker dan je denkt. En dat zorgt er dan weer voor dat je je de naam van het bedrijf herinnert als je iets nodig hebt dat zij wellicht kunnen leveren. Dat is precies de bedoeling van deze subtiele marketing. Het werkt niet alleen met namen, maar soms zelfs met kleuren.

Sterke merken
Een merk is sterk als je het al herkent aan subtiele dingen. De kleur blauw van KLM of de kleur groen van KPN zijn daar goede voorbeelden van. Maar ook bepaalde logo’s zijn zo bekend dat iedereen ze herkent, ook zonder dat er een naam bij staat. Nu is het natuurlijk wel zo dat dit soort merken vaak al decennialang bestaan. Zij hebben dus alle tijd gehad om aan hun goede reputatie te werken. Als beginnend ondernemer zal je flink aan de weg moeten timmeren om ook zo ver te komen. Maar onmogelijk is het niet. Ook grote merken zijn ooit klein begonnen. Alles valt of staat met een goede marketing strategie. Die moet je dan ook op papier hebben of op zijn minst in je hoofd voordat je aan de slag gaat om je merk aan de wereld te presenteren.

Promotie met leuke gadgets
Je kunt met een relatiegeschenk met logo jouw merk onder de aandacht te brengen. Dit kun je bijvoorbeeld toesturen aan bedrijven als het de bedoeling is dat je vooral B2B (Business to Business) gaat opereren. Wellicht wek je de interesse en wordt er contact opgenomen. Ook kun je enkele dagen nadat je het product hebt verstuurd contact opnemen om te vragen hoe dit is ontvangen en of er interesse is. Wel moet je ervoor waken dat je niet te opdringerig doet. Veel bedrijven vinden het niet prettig om ongevraagd te worden benaderd. Het is dus zaak om dit zo ludiek mogelijk aan te pakken. En verstuur een dergelijk presentje alleen naar bedrijven waarvan het redelijk aannemelijk is dat ze mogelijk zijn geïnteresseerd in jouw product.

Online promotie
Tegenwoordig is online promotie heel belangrijk. Zorg er dus voor dat je een goede website hebt waar een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Wees kort en bondig over wat je te bieden hebt en geef duidelijk aan waar en hoe een bezoeker contact op kan nemen voor meer informatie of het aanvragen van een offerte. Zorg er ook voor dat het online bestelproces eenvoudig en duidelijk is als je je producten via een webshop wilt verkopen. Je kunt klanten aanmoedigen een order te plaatsen door ook hier een cadeautje aan te verbinden. Laat een paraplu met logo bedrukken die je meestuurt met iedere order boven een bepaald bedrag. Dat is vaak genoeg aanleiding voor klanten om net wat makkelijker een bestelling te plaatsen en wellicht wat meer te kopen dan ze aanvankelijk van plan waren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen