Bewoners sociale huurwoningen De Driesprong in slechte film beland

Son, Eroy, Lianne en Debbie met de papieren uit het vuistdikke dossier van Son.
Son, Eroy, Lianne en Debbie met de papieren uit het vuistdikke dossier van Son.
Foto: Grietje-Akke de Haas

De sociale huurwoningen in nieuwbouwwijk De Driesprong waar ze halverwege 2019 konden intrekken, lonkten zó veelbelovend. Nieuw, gasloos, geïntegreerde zonnepanelen op het dak en toepassing van warmtepompen; ofwel ‘nul-op-de-meter’ woningen. Anderhalf jaar verder hebben ze het gevoel in een slechte film te zijn beland. “Een hele slechte film”, sneert Lianne.

Complete nachtmerrie
Op initiatief van Son Sardijn heeft zij samen met het stel Debbie en Eroy besloten zoveel mogelijk de publiciteit te zoeken over wat in 2019 als een droom startte -een prachtige plek in een mooie nieuwbouwwijk-, maar nu een complete nachtmerrie is geworden. Want de waslijst van gebreken aan hun woningen is lang, erg lang. Ze illustreren: “Iemand die er verstand van heeft, zei een tijdje terug tegen ons dat ze de boel beter kunnen afbreken en weer opnieuw bouwen.”

Snel en innovatief
Voor alle duidelijkheid; het gaat om de 24 huurwoningen aan de straten Dakpan, Nokpan, Kruispan en Driesprong, die in opdracht van woningcorporatie UWOON zijn gebouwd door Slokker Innovate. Destijds werd gesproken van een innovatieve en snelle bouwmethode omdat de woningen voor een groot deel worden voorbereid in de fabriek (prefabricage). Vervolgens kunnen de woningen in korte tijd worden ‘afgebouwd’ op de bouwlocatie.

Verkeerde bedrijven erop aangesproken
De vele gebreken zitten sommige gedupeerde bewoners kennelijk zo hoog, en de noodzaak dat het wordt opgelost is zo dringend, dat bouwbedrijf Van de Kolk uit Garderen en Oosterhoff Poolen installatietechniek uit Ermelo erop worden aangesproken. Deze twee bedrijven hebben echter niets met de bouw van de huurwoningen te maken. Integendeel, Van de Kolk bouwde naar alle tevredenheid 47 koopwoningen in nieuwbouwproject De Driesprong. Oosterhoff Poolen installatietechniek op zijn beurt nam de installaties voor verwarming en ventilatie van deze koopwoningen voor de rekening.

Klachten erkend
Daarnaast benadrukken Son, Lianne, Debbie en Eroy dat zij alleen voor zichzelf spreken. Inmiddels heeft Iris Uittien, Manager Wonen bij UWOON erkend dat bijna alle bewoners van de 24 huurwoningen klachten ervaren, die verschillen per woning. Ook heeft het viertal een gesprek gehad met wethouder Laurens Klappe om hun grieven te uiten. “Hij wist nergens van, maar dacht dat alles op rolletjes loopt.”

Constant koud
Debbie en Eroy die in één van 12 bovenwoningen wonen, hebben veel klachten. Geen vloerverwarming, terwijl ze een contract hadden getekend voor een huurwoning met vloerverwarming. Met als gevolg dat ze het constant koud hebben. Ook staat de woning scheef volgens het stel. Daar getuigt een knikker van, die uit zichzelf zo van de ene naar de andere hoek van de kamer rolt. Ook zijn er kieren bij de ramen, brokkelt de muur af en zijn de deuren krom.

Slechte isolatie
En dan de geluidsoverlast die Debbie en Eroy ervaren van hun benedenbuurman, wat zij toeschrijven aan de slechte isolatie van de woning. “Wij kunnen zijn telefoongesprekken letterlijk volgen, dan heb je toch geen privacy meer!” Daarnaast werkten ‘hun’ zonnepanelen een jaar lang niet. Dus werd hen een vette energierekening gepresenteerd, in plaats van de beloofde ‘nul-op-de-meter’ woning.

Vier dagen geen water
Ook de warmtepompen werken niet naar behoren. Eroy: “Op een gegeven moment was de hoofdslang gesprongen. Wij hadden het nog niet gemerkt, maar de benedenbuurman wel vanwege lekkage bij hem in de woning. Er was sprake van een productiefout zeiden ze. Leuk en aardig, maar wij hebben 4 dagen lang geen water gehad. Wat service betreft laten ze je gewoon zitten.”

Van het kastje naar de muur
Zich niet gehoord en de steek gelaten voelen, afspraken die niet worden nagekomen, van het kastje naar de muur worden gestuurd, ze kunnen er alle vier een boek over schrijven. Het betreft huurwoningen van UWOON, dus die moet het oplossen zijn ze van mening. Hun ervaring is echter dat UWOON de problemen afschuift op het bordje van Slokker Innovate, die op zijn beurt het weer op het bordje schuift van verschillende bedrijven naar gelang hun specialisatie. Son heeft inmiddels een vuistdik dossier opgebouwd die deze manier van werken op de voet volgt.

Scheef en krom
Haar waslijst aan klachten is lang. Dat varieert van ernstige lekkage die haar laminaatvloer onherstelbaar beschadigde, een ondeugdelijke badkamervloer die vervangen moest worden, een toiletpot die lekte, bomen die niet worden gekapt terwijl dit wel was afgesproken zodat de zonnepanelen niet het gewenste rendement opleveren, ramen en deuren die niet sluiten tot deuren die scheef en krom zijn tot problemen met de verwarming waardoor ze in de kou zit.

Muren uit het lood
Lianne wijst naar de muur en het plafond van haar woonkamer. De muren staan uit het lood met als gevolg een grote scheur omdat de muur niet meer aansluit op het plafond. Ook zij klaagt over de isolatie van haar woning. “Als de wasmachine boven aan het centrifugeren is, rammelt beneden het rekje in de oven.”

Spookhuis
De frustratie onder het viertal is erg groot. “Alles is ook gestoeld op wantrouwen. Hebben wij een klacht”, vertellen Debbie en Eroy, “dan lachen ze je gewoon uit. Net als die keer dat wij klaagden over geluidsoverlast bij hevige regenval. In ons slaapkamer klinkt het dan net of lig je onder een golfplaten dak. Daarnaast vallen ook bij ons de kopjes uit het rekje als boven de wasmachine draait. Ook tocht het in de hele woning. Bovendien horen wij de hele nacht een brommend zoemgeluid en knalt er continu iets. Wat dat betreft is het dan net een spookhuis.”

Op oorlogspad
Son zegt dat ze nu echt op oorlogspad is. Ze heeft een advocaat ingeschakeld en weigert daarnaast de huur te betalen. “Het huurbedrag heb ik op een aparte rekening gezet. Laat UWOON eerst alles maar eens oplossen!”

Reactie UWOON
UWOON zit erg in de maag met de zaak. Iris Uittien: “Wij zijn ook ongerust, maken ons zorgen en zijn in discussie met Slokker Innovate.” Binnen enkele dagen kunnen de gedupeerde bewoners van de huurwoningen een brief van UWOON op de mat tegemoet zien, geeft Uittien aan. “Daarin lichten we toe hoe we de zaak verder gaan oppakken. Wat dat betreft zitten we er bovenop, want we vinden het allemaal erg vervelend voor de bewoners, en leven ook met ze mee. Daarnaast zoekt een opzichter van UWOON contact met de bewoners om te kijken wat er precies aan de hand is.”

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen