De eerste van de zesweekse Zomeravondbraderie op de dinsdag, het cijferkanon van VVV Ermelo, is vanavond 14 juli voortvarend van start gegaan. Veel Ermeloers en toeristen kwamen kijken, kopen en vanaf de bomvolle terrassen 'apies koekeloeren'.
Fotoreeks: Grietje-Akke de Haas
Al kwebbelend natuurlijk met vrienden, onder het genot van een hapje en een drankje. Tussendoor werd de mensenmassa bekeken die massaal tussen de kraampjes door schuifelde. "Mag ik een oliebol", jengelde een jong knaapje. Waarop de moeder hem vriendelijk van repliek diende: "Nee joh, we hebben net het eten op."
Zoals ieder jaar probeerden de marktkoopluihet publiek hun waar aan de man te brengen met de meest mooie beloftes. Van producten voor pijnloos ontharen, briljant schoon zonder strepen, tot de oplossing om pijnloos te fietsen. Een vrouw mopperde lachend: "En iedere keer trap je er wéér in." Toch spinden de marktlieden er kennelijk garen bij, want de rij bij de flappentap leek eindeloos.
Daarnaast maakten Ermeloers kennis met de nieuwe rageNovakendama. Het gaat om een houten greep met houten bal die aan elkaar verbonden zijn met een touwtje. De kunst van het spel is de bal met een zwaai van de ene cup naar andere te zwiepen, steeds sneller en moeilijker.
Maar ook Ermelose (sport) organisatieslieten zich van hun beste kant zien. Zo beproefden veel liefhebbers van taart hun geluk bij het draaiend rad van DVS'33 en deelde GEWIS (Gezamenlijk EvangelisatieWerk Is Sterk), het platform van christenen afkomstig uit een breed scala aan kerken in Ermelo, boekjes, gerbera's en walnotenkoek uit. Medewerkers van kapsalon de Haarsmederij hadden zich bovendien vermomd als de Haarpolitie om het publiek een nieuw kapsel te bezorgen.
Ermelose ondernemers pikten een graantje meevan de succesformule van de Zomeravondbraderie, door de verkoop vanuit de kraampjes voor hun winkel. De nieuwe schoolagenda's van De Bruna bijvoorbeeld die werden verkocht met 20 procent korting, waren niet aan te slepen.
Werkzoekenden of mensen op zoek naar een leuke bijverdienstewerden op de wenken bediend door Angelique Schuur en Jeanneth Mulder. Op ludieke wijze, getooid met een knalroze pruik en een kekke mini als publiekstrekker, boden ze braderiebezoekers een job aan als consulent voor Mylene cosmetica en home & interieur producten.