ErikPrikt… een misleidend lekker gevoel: ‘Valse beloften die je geneigd bent te geloven’

Foto: ermelo.nieuws.nl

ErikPrikt… een misleidend lekker gevoel.

Wat je nu leest gaat over iets fantastisch, echt super! Dit is een niet te missen kans om een boodschap te horen waar je echt in gelooft en die je een warm, zomers gevoel geeft. Lees verder!

Ook (sommige) Ermelose winkeliers kennen de trucs en beloven je gouden bergen, maar een argeloze lezer wordt makkelijk misleid. Die laat zich door de schrijver een beetje in slaap wiegen: je ziet een aantrekkelijk plaatje, je gelooft de tekst die erbij staat, je vertrouwt op je gevoel, je bent ontspannen en je denkt niet te diep na.

Het addertje onder het gras is ‘je gelooft de tekst die erbij staat’, doordat je in die prettige geestestoestand bent gebracht. Overigens kán dat gewoon komen doordat het echt een interessante, positieve boodschap uit betrouwbare bron is. Het CBS komt met gunstige cijfers, het RIVM kondigt versoepeling van de coronamaatregelen aan. Maar zeker zo belangrijk zijn andere factoren, die geheel los staan van de inhoud. Een aantrekkelijk ritme, een duidelijk lettertype, een frisse opmaak en eenvoudig taalgebruik, ja zelfs een lekker ‘bekkende’ bedrijfsnaam zijn allemaal zaken die bijdragen aan de geloofwaardigheid.

Het kan ook zijn dat een tekst dingen belooft die jij graag wil geloven. Dat afvallen met middel X eenvoudig is, dat ‘groene’ energie-aanbieder Y milieubewust leven makkelijk maakt, dat jouw goedkope mondkapjes echt wel bescherming bieden… . Allemaal valse beloften die je toch geneigd bent te geloven. Je krijgt er zelfs een goed gevoel van als je eerst (ten onrechte) wordt bang gemaakt en daarna meteen een oplossing aangereikt krijgt. Onveilig gevoel? Gebruik ons alarmsysteem. Onvoldoende verzekerd? Sluit bij ons een aanvullende polis af. Corona-dreiging? Goed je handen wassen en een mondkapje dragen.

Het dubbele van mijn verhaal is dat je deze kennis op twee manieren kan gebruiken. Als ‘consument’ (lezer) leer je om met argwaan naar een aantrekkelijk aanbod te kijken. En dan nog blijft het lastig wanneer je serieus wil afvallen, milieubewust wil leven of veiligheid zoekt, want je hebt altijd te maken met processen in je onderbewuste. Je onthoudt vooral wat goed in je straatje past, of je bent bang om een unieke kans te missen. Je wéét dat politici, reclamemensen, onheilsprofeten, oplichters en complotdenkers gebruik maken van die zwakke plekken in ons denksysteem, en toch… .

En als ‘producent’ van teksten sta je voor een moreel dilemma: ga je je boodschap opleuken, iets te mooi verkopen, of houd je je informatie-overdracht ‘zuiver’, zonder feitelijke onjuistheden, laat staan bewust de waarheid manipulerend? Hoever mag je gaan met het ‘kleuren’ van je verhaal om anderen te overtuigen van jouw gelijk, of te interesseren voor jouw zienswijze? Het beste criterium is misschien dat je zélf na het verspreiden van je tekst een goed gevoel moet hebben.

Ik voel me nu echt super geïnspireerd, jij toch ook?

Erik Slagt

Ermeloër Erik Slagt coacht mensen die ‘een beetje vastlopen’ in hun persoonlijke ontwikkeling. Motto: er is altijd meer ruimte dan je denkt.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden