NMP Ermelo roept op tot kopersstaking in hartje Ermelo

Han Kattenwinkel en Otto Volgenant.
Han Kattenwinkel en Otto Volgenant.
Foto: Grietje-Akke de Haas

Een oproep tot een kopersstaking in hartje Ermelo voor de winkels die weigeren hun deur dicht te doen bij koud weer. Stichting Natuur- en MilieuPlatform (NMP) Ermelo beseft dat het een zwaar middel is.

Maar hoe krijgt de NMP anders tussen de oren van ondernemers en huurbazen geknoopt dat er iets moet worden gedaan om de aarde beter na te laten aan onze kinderen. Wat dat aangaat is het vijf voor twaalf.

“Er gaat zóveel energie verloren. En het is niet alleen jouw gas, het is óns gas”, zeggen Han Kattenwinkel en Otto Volgenant van het NMP.

De cijfers spreken voor zich, laten Han en Otto zien. Beide mannen zijn de initiatiefnemers van de jaarlijkse OPEN/DICHT actie, waarbij winkeliers in de Stationsstraat en De Enk, deze bordjes gratis worden aangeboden als het te koud wordt om de winkeldeuren open te houden.

Deuren gewoon open
Van de 88 winkelpanden laten de cijfers zien, staan er 13 leeg en hebben 50 de deuren dicht als het koud is. Blijven echter de 25 winkelpanden die hun deuren gewoon openhouden. Met daarbij de nuance dat sommige winkels hun deuren af en toe open en dicht doen vanwege de noodzakelijke ventilatie. Ook houden sommige winkels de deuren open met de verwarming laag, bijvoorbeeld de Goudreinet, zodat het assortiment koel blijft.

Ongelijk
Han en Otto pareren de mening van sommige winkeliers of zouden klanten bij een dichte deur niet binnenkomen. Otto: “Ik vind stellig dat ze ongelijk hebben. Maar de deuren moet wel geschikt zijn, soms zijn deze te groot en te zwaar om zo even binnen te lopen.”

Verplichten
Han en Otto vinden dat er een opdracht ligt voor de gemeente Ermelo. “Wil de gemeente in 2030 energie-neutraal zijn dan moeten de winkeliers op een of andere manier worden verplicht hun steentje bij te dragen.” Ook doen ze een beroep op de pandeigenaren de nodige aanpassingen te doen.

Op de strepen staan
Maar ook de huurder moet zijn of haar verantwoordelijkheid nemen. “Deze kan namelijk ook een keuze maken door op de strepen te staan, of anders dreigen weg te gaan.”

Respect voor Holland & Barrett
Heel veel respect hebben Han en Otto voor de verkoopster van Holland & Barrett. Aanvankelijk had het pand op de hoek van De Enk twee zware deuren, die meestal alle twee open stonden. Die werden vervangen door een rolluik. Zodoende kon bij extreme kou zelfs niet één deur worden dichtgehouden. Personeel en klanten klaagden, zonder resultaat. Het personeel kreeg te horen dat een andere oplossing technisch niet mogelijk zou zijn.

Drogreden
Eén van de verkoopsters was echter nogal technisch: ze prikte de drogreden met succes door. Nu is er een automaat die beide deuren opent als er iemand bij de deuren komt en vervolgens weer sluit. Ideaal: personeel en klanten tevreden, de energierekening een stuk lager en de doelstelling van Ermelo energieneutraal een stukje dichterbij.”

Voordeel voor de klant
De aanschaf van automatische schuifdeuren is binnen 5 jaar terugverdiend, menen Han en Otto. “Bovendien is het niet alleen kostenbesparend en goed voor het milieu, maar kan de klant er ook voordeel mee worden gedaan. De kosten van extra stoken worden immers doorberekend naar de klant.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen