Bij de Les Ermelo: voor middelbare scholieren én studenten

Nettie Holdermans-Janssen en Joëllen Jagersma van Bij de Les.
Foto: Grietje-Akke de Haas

Al sinds 1983 helpt Bij de Les in Ermelo leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Daarbij speelt Bij de Les in op de maatschappelijke ontwikkelingen. Ook in deze tijd van corona. Het valt vooral voor studenten in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs niet altijd mee, nu online lessen meer regel zijn dan uitzondering.

‘Doe ik het wel goed?’
“Wij kregen bezorgde telefoontjes van studenten”, vertelt Nettie Holdermans-Janssen (35), sinds 9 jaar huiswerkbegeleidster bij Bij de Les. “Met de coronamaatregelen zien ze elkaar nauwelijks lijfelijk. Daardoor hebben ze minder vergelijkingsmateriaal, zodat ze niet meer goed weten waar ze aan moeten voldoen. De studenten zitten veel alleen waarbij ze zich afvragen: ‘doe ik het wel goed?’.”

Het studiehuis
Voor deze studenten heeft Bij de Les het Studiehuis in het leven geroepen. Eén avond in de week zet Bij de Les de deuren open voor studenten om in een rustige omgeving ontspannen hun ‘studiemeters’ te kunnen maken. “Een plek bovendien”, legt Nettie uit, “waar ze ook gehoord en gezien worden, een plek met en stok achter de deur, én een plek waar je verwacht wordt om samen met anderen te zijn die in hetzelfde schuitje zitten.”

Hulp vragen
“Als Bij de Les willen we graag meegeven dat het niet erg is om hulp te vragen”, benadrukt Joëllen Jagersma (27), sinds 2 jaar huiswerkbegeleidster bij Bij de Les. “Hulp vragen betekent namelijk niet dat je het niet kan.” Vaak is de juiste hulp namelijk net dát steuntje in de rug, om het daarna zelf op te pakken, meent Joëllen. Zo begeleidt Bij de Les studenten bij het schrijven van een scriptie. Een klus weet Joëllen door haar studie Pedagogische Wetenschappen, die best eenzaam kan zijn. “Ik weet heel goed waar studenten tegenaan kunnen lopen. Soms zijn de kaders bijvoorbeeld niet echt duidelijk, of heeft de scriptiebegeleider van de universiteit maar een bepaald aantal uren om de student te helpen. Hier bij Bij de Les kunnen we helpen met de planning, zijn we een stok achter de deur tot iemand om even mee te sparren.”

Zich gezien voelen
Bij de Les wil volgens Nettie een plek zijn waar jongeren zich gezien voelen gedurende de periode waarin ze opgroeien tot volwassenen. Een verwarrende periode voor veel opgroeiende jongeren. “Pubers kunnen heel afstandelijk lijken, net of zijn ze boos op iedereen. In feite zijn het gewoon mensen die het moeilijk hebben en geholpen willen worden. Wij hopen ze hier vooral genoeg bagage mee te geven voor de plek waar ze terechtkomen.”

‘Zo fijn om te zien’
Huiswerkbegeleiding is in feite wat Bij de Les doet. De manier waarop dit gebeurt houdt echter zoveel meer in. Waarbij de aanvankelijk argwanende jongere langzaam ontdooit en gaandeweg ervaart dat hij of zij meer is dan een slecht cijfer of iemand die zijn huiswerk niet maakt. Joëllen: “Daar zien wij aan voorbij, het gaat ons om de persoon. Samen met de jongere gaan we kijken hoe het de volgende keer wel een succes kan worden. Bijvoorbeeld door ze te leren hoe zij zelf leren te leren. Uiteindelijk is het zo fijn om te zien dat het ze zelf lukt.”

Fouten maken
Kernwaarden van Bij de Les als jongeren voor vol aanzien en ze positief benaderen, spraken Joëllen erg aan toen ze bij het huiswerkinstituut solliciteerde. “Zo is het niet erg dat jongeren fouten maken, daar kunnen ze van leren. Wij focussen ons op wat wel goed gaat.”

Groeiproces
De bagage die jongeren meekrijgen gedurende de tijd die ze verblijven in de huiselijke omgeving van Bij de Les, is een groeiproces. Zo vraagt de onderbouw van de middelbare school een andere aanpak dan de bovenbouw. Nettie: “Bij de onderbouw kijk je samen met de jongeren hoe je de situatie kan aanpakken. Bij jongeren uit de bovenbouw ben je meer een coach.”

Bijzonder
Er gebeuren soms dingen die op een bijzondere manier bijdragen aan de bagage die Bij de Les jongeren wil meegeven. Nettie: “Als ze hier zijn kunnen je dingen gaan opvallen. Zoals dat ze de leerstof moeilijk vinden, ze uitstelgedrag vertonen, structuur aanbrengen lastig vinden tot dat ze niet lekker in hun vel zitten. Omdat ze hier toch zijn kun je aan de hand van dit gedrag een gesprek aangaan.” Zoals met de jongeren, meestal meisjes, die juist de neiging hebben alles té perfect te willen doen. Daarin zoekt Bij de Les samen met de jongeren, graag een goede balans. Want ook hun hersenen hebben op zijn tijd een beetje ontspanning nodig.

Succeservaringen
Onvoldoende zelfvertrouwen bij jongeren is van alle tijden. Ook Nettie ziet dat terug bij Bij de Les. Naast de reguliere huiswerkbegeleiding ondersteunt zij leerlingen die het vertrouwen in eigen kunnen kwijt zijn, en waarbij hun angst om te falen het leerproces in de weg staat. “Als deze jongeren dan vervolgens succeservaringen opdoen en hun vertrouwen in eigen kunnen groeit, voelen ze zich zelfverzekerder. Dat is niet alleen voor hen maar ook voor hun omgeving heel prettig.”

In goede handen
Het doel is dat zodra de leerlingen naar huis gaan ook de boeken dichtgaan. Dat zorgt ook voor rust in de thuissituatie, in het besef dat hun kind bij Bij de Les in goede handen is. Nettie: “Het is heel prettig wanneer het schoolwerk aan het einde van de middag af is maar wat we daarbij niet uit het oog verliezen, is het welbevinden van de leerlingen. Dat er voldoende tijd is voor ontspanning is in onze ogen minstens zo belangrijk.” Daarbij is goed contact met het thuisfront van belang.

Voor meer informatie:

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden