De derde plaats in het eindklassement van de Dutch Proclass 600 bij het International Dutch Championship, oftewel de tweede klasse 600cc bij het Nederlands kampioenschap motorrijden. Lars Kleijer (30) was er zó dichtbij tijdens de laatste race begin oktober. Hoewel hij echt alles heeft gegeven moest hij genoegen nemen met de vierde plaats.
Eerste troostprijs
Lars deed voor de eerste keer mee aan het Nederlands kampioenschap motorrijden. Klik HIER
voor eerdere berichtgeving. Gedurende het seizoen reed hij steeds beter. Hij was zelfs opgeklommen naar de derde plaats in het klassement. In de laatste wedstrijd moest hij zich echter gewonnen geven. Teleurgesteld is Lars niet. "Het scheelde echt niets of ik was derde geweest. Maar de andere motorcoureur was gewoon beter en zijn motor net iets sneller. Soms moet je je verlies nemen, je valt net buiten de top 3, maar je hebt wel de eerste troostprijs!"
Schrap zetten
De verrichtingen van Lars werden tijdens de laatste wedstrijd op de tribune gevolgd door zijn fans bestaande uit familie, vrienden en zijn sponsoren sponsoren Vakschilders Ermelo , Zonneprofijt en aannemersbedrijf Sietse de Vos . Die moesten zich regelmatig schrap zetten, zo spannend was de wedstrijd die in 10 rondes werd verreden en 20 minuten duurde.
'Gat bleef even groot'
Lars: "Ik gaf alles wat ik kon geven, maar het gat met de andere coureur bleef even groot. Wat wil je ook met een motor van 20.000 euro, terwijl die van mij 6000 euro is. In die zin is de motorsport ook gewoon een technische sport. Ik heb er de laatste wedstrijd dan ook niet meer uit kunnen halen."
Slag om de arm
Zijn sponsoren hebben alle vertrouwen in Lars. "Ze zeiden meteen: 'Je moet volgend jaar natuurlijk wel doorgaan'." Lars houdt een slag om de arm. Zijn ambitie is nog steeds om Nederlands kampioen te worden. Hoewel hij steeds meer zelfvertrouwen heeft gekregen in zijn eigen kunnen, meer voluit rijdt en meer durft, blijft het financiële plaatje rondkrijgen een uitdaging. Helemaal bij de aanschaf van een betere, dus duurdere motor. Een voorjaarstraining van 3 dagen op het Circuit du Val de Vienne in Frankrijk, heeft Lars al wel op het programma staan.