In de 203e aflevering van de ‘Sportartikelen uit de oude doos’ van donderdag 11 juli 2002 een verslag in 2 delen van de Sponsordag van Racing Team Ermelo op zaterdag 6 juli 2002, toen met 225 motorrijders, sponsors en andere genodigden het TT-circuit in Assen werd bezocht. Vandaag deel 1.
Door Bram Burggraaff.
Bakje koffie
Na weken van voorbereiding was het dan zover: Op zaterdag 6 juli vertrok Racing Team Ermelo naar het TT circuit in Assen. Bij het vertrekpunt café ‘De Vos’ hadden 125 mensen zich verzameld die na een hartelijke ontvangst door de familie Lubbersen werden voorzien van een bakje koffie en een broodje. Daarna vertrok het gezelschap in twee luxe touringbussen van Smit Reizen gevolgd door tientallen motoren richting Drenthe.
Voorbereiding
Om de ruim 225 genodigden een leuke dag te bezorgen, waren een aantal mensen onder leiding van teammanager Willem Ligtermoet op vrijdagavond al naar Assen afgereisd om de twee gehuurde pitboxen aan te kleden. De coureurs en hun monteurs met de altijd aanwezige Harrie Boone installeerden de trailer met tent en legden de laatste hand aan de motoren. Twee van de hoofdsponsors van de dag Harold van Bezooijen van cateringbedrijf Telgterhoek en Pieter Jan van Ditzel van bakkerij Zuidam hadden de totale catering op zich genomen en zoals altijd was dat bijzonder goed voor elkaar. Terwijl de bussen zaterdag om 8.30 uur uit Ermelo vertrokken, kwamen de eerste gasten al aan op het circuit. Om 10.00 uur arriveerden de touringcars en konden de toen al aanwezigen 150 man zich tegoed doen aan koffie met broodjes e.d.
Hans Ruiter
De leden van Racing Team Ermelo komen uit in verschillende klassen, waarbij Hans Ruiter het spits mocht afbijten voor zijn eerste vrije training in de klasse tot 100cc B. De baan was droog en Hans vertrok op droogweer banden. Er stond een persoonlijk record van 1.39 minuut en de doelstelling was dit te verbeteren om een zo goed mogelijke startpositie te krijgen in de A-klasse. Gemotiveerd door de vele toeschouwers knalde Hans er een schitterend nieuw persoonlijk record uit van 1.38 minuut. Bij de tweede training moest Ruiter rijden voor kwalificatie. Als hij zijn eerste sessie kon herhalen, zag het er goed uit om een startpositie in de A-klasse te krijgen. De natte baan was echter een tegenvaller. Het is namelijk niet te doen je PR te verbeteren in de regen en Hans kwam een paar tienden van seconden te kort voor een startpositie in de A-klasse.
Yamaha R6
Vervolgens was het de beurt aan de Yamaha R6 rijders. Het was inmiddels weer gaan regenen. Wijnand Pieper, Albert van Winkoop en Lex Kleijer maakten zich op voor hun kwalificatietraining die hun startpositie zou bepalen voor twee wedstrijden. Aangezien er geen regenbanden gebruikt mochten worden en de zeer natte baan wel een ijsbaan leek, was iedereen zeer gespannen. Met name Wijnand wilde laten zien dat zijn derde plaats in België geen uitzondering was. Hij ontpopte zich als een echte regenrijder en zette een fraaie derde tijd neer. Albert, voor wie het zijn eerste wedstrijd was na een blessure, reed een sterke 7e tijd. Lex Kleijer heeft, sinds hij verleden jaar op een natte baan in de GT bocht hard onderuit ging, weinig vertrouwen meer in een nat wegdek, maar toch perste hij er een strakke 15e tijd uit.
Professionaliteit
De trainingen zaten erop en de startposities waren bekend. Het was tijd om de inwendige mens te versterken en de mensen van de catering hadden hun handen vol. De mensen keken hun ogen uit en waren zeer verrast door de enorme professionaliteit van Racing Team Ermelo. De 12-meter lange trailer is voorzien van alle luxe en technische snufjes en heeft een voortent van 55 m2, die als werkplaats dient. De monteurs waren druk aan het sleutelen om de motoren wedstrijdklaar te maken. De coureurs en monteurs werden bestookt met vragen over hoe alles in zijn werk gaat. De meest gestelde vraag was wel: "Hoe hard loopt zo’n motor.’’
Eerste race
Na een voortreffelijke maaltijd van Harold en Pieter Jan verplaatste iedereen zich naar de tribune om zich op te maken voor de eerste wedstrijd van de R6. Henrie Hop en Willem Ligtermoet zagen erop toe dat alles gladjes verliep en dat de rijders tijd genoeg hadden om zich voor te bereiden op hun wedstrijd. Wijnand, Albert en Lex verlieten onder luid gejuich het rennerskwartier en stelden zich op na hun opwarmronde op de startgrit. Met Wijnand Pieper op de eerste, Albert van Winkoop op de tweede en Lex Kleijer op de vierde startrij waren de verwachtingen hoog gespannen.
Kopstart Wijnand
Het rode licht ging aan om vervolgens na drie seconden weer uit te gaan, wat aangaf dat de wedstrijd begonnen was. Wijnand viel precies in het uitvallen van het licht en had een kopstart. Gevolgd door een in elkaar schuivend veld dook hij als eerste de Nationale bocht in. Ook Albert had een goede start en ging met de eerste 8 de bocht in, gevolgd door Lex op de 15e plaats. Op de drijfnatte baan was er maar een smal spoor en Wijnand schoot als eerste de Stekkenwal op met het hele veld achter zich aan. De Ermeloër kwam ook als eerste uit de Ramshoek zeilen en had zelfs een gaatje geslagen.