Het is er een warme ontmoetingsplek voor krantenlezers, scholieren en mensen die een taalcursus of digitaal spreekuur volgen. Ook komen er inwoners die persoonlijke hulp nodig hebben bij een schuldenaanpak, bijzondere bijstand of voor hun belastingzaken en toeslagen. Mensen lopen in en uit, er is dagelijks veel te doen in het Huis van Ermelo. “De deur staat voor iedereen open. Direct bij binnenkomst willen we mensen veiligheid en houvast bieden”, licht Jack van Zundert toe. Hij is programmaleider Digitale inclusie bij de bibliotheek Noordwest Veluwe in Ermelo.
Dit meldt Lana Kouwenberg, PR-coördinatie de Belastingdienst, in een persbericht.
Gezamenlijk toekomstperspectief
Het persbericht vervolgt: 'Het Huis van Ermelo is een trefpunt waar je sociale contacten hebt en brede hulp ontvangt. “Van collectie naar connectie”, legt Jack uit. “Het zorgen voor mensen zit ons in de genen. De medewerkers op de werkvloer zijn zichtbaar en benaderbaar. Je merkt als mensen even een praatje nodig hebben. Wij bieden een luisterend oor, mijn collega’s weten wanneer zij iemand zelf kunnen helpen of moeten doorverwijzen naar een partner in dit huis. Zo geven we mensen gezamenlijk toekomstperspectief.”
Persoonlijk contact
Het contact met de digitale overheid kan soms lastig zijn. In de bibliotheek geven de medewerkers tijdens een cursus bijvoorbeeld uitleg voor het aanvragen en gebruiken van een DigiD. Ook zijn de taalmaatjes belangrijk in het begeleiden van mensen om beter Nederlands te praten, schrijven of lezen. Zo kunnen zij zelf online een tegemoetkoming aanvragen of een formulier voor de overheid invullen. “Voor andere concrete hulp hebben we veel partners in het Huis van Ermelo”, vertelt Jack. De Belastingdienst heeft er een steunpunt dat iedere dinsdag geopend is. Medewerker Dienstverlening Astrid helpt daar inwoners met onder andere het invullen van hun belastingaangifte of het aanvragen van een zorg- of huurtoeslag. Vandaag helpt ze als eerste Francis (82 jaar) die een betalingsregeling wil aanvragen voor het betalen van haar belastingen. “Het is niet erg om over je belastingzaken te praten. Ik vind het fijn om in alle rust hierover in het steunpunt een overzicht te krijgen. Online inloggen lukt mij niet”, legt Francis uit.
Vertrouwen verkrijgen
In het Huis van Ermelo geven de professionals en vrijwilligers binnen het Steunpunt Financiën ook rust en vertrouwen aan mensen die dat nodig hebben. De stichtingen Humanitas, SchuldHulpMaatje en Welzijn Ermelo vallen onder dit steunpunt, dat gericht is op directe actie. Deze ochtend loopt coördinator Reinoud Jaarsma (Steunpunt Financiën) samen met cliënt Brigitte bij de Belastingdienst binnen. Door problematische schulden is Brigitte het overzicht over haar huishoudboekje kwijt. Reinoud voerde eerst met haar gesprekken over inkomsten en uitgaven. “Zo win je direct het vertrouwen van mensen die schulden hebben. Je sorteert samen brieven en mails van diverse instanties. Zo verkrijg je een overzicht van betalingsachterstanden en bekijk je wat nodig is om iemands leven weer op de rit te krijgen. Brigitte is met korte, intensieve hulp uit haar overlevingsmodus gekomen”, licht Reinoud toe. Een laatste check leert dat ze een betalingsachterstand van € 242,- bij de Belastingdienst heeft, die zij in termijnen kan voldoen. “Laagdrempelige hulp bieden om zwaardere problemen te voorkomen, dat is ons gezamenlijke doel. Gelukkig staan mensen ook open voor jouw hulp. Dat zorgt dan op de werkvloer voor een bijzondere verbinding”, besluit Reinoud.
Veel partijen
In het Huis van Ermelo (Raadhuisplein 2) staan veel partijen voor u klaar, zoals de gemeente, Humanitas, SchuldHulpMaatje, Welzijn Ermelo, de bibliotheek Noordwest Veluwe en de Belastingdienst. U bent er altijd van harte welkom voor hulp of een ontmoeting', aldus het persbericht.
*Vanuit privacy hebben de inwoners Francis en Brigitte fictieve namen.