Hoogbegaafdheid in primair onderwijs: 'Ik heb gezien hoe leerkrachten ermee worstelen'

13 mei 2024, 13:54 Nieuws
20en hoogbegaafdheid
Eigen foto

"Leerlingen die hoogbegaafd zijn, van wie het wordt vermoed of die je juist niet als zodanig herkent. Ik heb gezien hoe leerkrachten kunnen worstelen hoe daarmee om te gaan. Want ze moeten voor hun gevoel al zoveel doen." Dat zegt Suzan Guliker. Zij geeft al 22 jaar les op de basisschool. Daarnaast is Suzan hoogbegaafheidspecialist . Als projectleider en adviseur binnen de gemeente Ermelo zet zij haar expertise in om scholen in Ermelo te begeleiden bij hoogbegaafdheid in de klas. Het gaat om scholen die vallen onder het samenwerkingsverband Stichting Zeeluwe, zie zeeluwe.nl .

Meer aandacht voor HB-ers

Rond 2022 vertelt Suzan, werd geconcludeerd dat er meer aandacht moest komen voor HB-ers. Het streven was vooral hoe de verschillende belanghebbende partijen dit samen konden oppakken. Geen kind die hoogbegaafd is, is namelijk hetzelfde. En net als andere kinderen verdienen ze het dat ze worden gezien en onderwijs krijgen dat bij ze past, zodat ze hun talenten zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Oftewel, beter onderwijs voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn.

Problemen

Zou hoogbegaafdheid een ondergeschoven kindje blijven binnen het basisonderwijs dan kan dat voor problemen zorgen, legt Suzan uit. Kinderen kunnen bijvoorbeeld uitvallen op school. Maar eenmaal op het voorgezet onderwijs kunnen ze ook in de problemen komen als ze zich bepaalde vaardigheden niet eigen hebben gemaakt.

Treffend voorbeeld

Suzan geeft een treffend voorbeeld: "Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben niet geleerd om ergens voor te blokken omdat ze de leerstof zo snel onder de knie hebben. Eenmaal op het vwo moeten ze wel ergens voor blokken, terwijl ze gewend zijn niet langer dan 5 minuten te leren. 'Reguliere' kinderen zijn dat al wel gewend."

Nulmeting

Aan Stichting Zeeluwe werd subsidie toegekend om hoogbegaafdheid binnen het basisonderwijs beter in te bedden op scholen. Zo werd er een nulmeting op elke school gedaan als uitgangspunt. Suzan werd vervolgens als expert en projectleider ingevlogen om mee te denken met de interne begeleiders van de scholen en leerkrachten van de verrijkingsgroepen.

Workshopmiddag over hoogbegaafdheid

In de tweede week van april namen 50 professionals van basisscholen in Ermelo, -van directeuren, leerkrachten, interne begeleiders tot onderwijsassistenten-, deel aan een workshopmiddag over hoogbegaafdheid in het primair onderwijs. Suzan: "Het doel van die studiemiddag was om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren. Wat dat betreft is hoogbegaafdheid nu echt een speerpunt geworden op de scholen."

In alle gezamenlijkheid

Inmiddels is er een werkgroep gevormd met vertegenwoordigers uit de kinderopvang, het Centrum voor Jeugd en Gezin, Welzijnswerk Ermelo, het primair en voorgezet onderwijs en de gemeente Ermelo. Suzan: "Op deze manier kunnen we in alle gezamenlijkheid breder kijken hoe we kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn kunnen opvangen en ondersteunen."