De rotonde op Groene Zoomweg is al vanaf aanleg geschikt voor aansluiting. Dit is de laatste rotonde vanaf Harderwijk richting Horst. Een poosje terug is de ‘afslag’ naar Ermelo zelf al meegepakt met het opleuken van de rotonde.
Dit is een bericht van harderwijk.nieuws.nl
Rotonde moet open
Het is altijd al een soort van strijd geweest, de weg tussen Ermelo en Harderwijk. De Groene Zoomweg. Aan de rand van Ermelo, tegen de rand van Drielanden aan, staat het kasteel. Groot Horloo lijkt het einde van Drielanden, maar is het einde van Ermelo. De laatste jaren wordt er steeds meer gebouwd in dat specifieke buitengebied van Ermelo. Er komen meer woningen en meer mensen te wonen achter de groene wal die Ermelo en Harderwijk van elkaar scheidt. “De aansluiting van dit stuk Ermelo op de Groene Zoomweg moet er nu echt van komen. Er komen hier steeds meer mensen wonen”, zegt Heidi Daenen. Daenen woont op de Horloseweg, achter de groene wal en is lid van Gemeentebelang Harderwijk-Hierden.
Peter Mik beaamt dit. Mik is bewoner in Ermelo-Noord. “Alleen al in het kasteel is zo’n driekwart van de bewoners voor een aansluiting op de Groene Zoomweg. Als er iemand een ambulance nodig heeft, dan duurt het 5 minuten langer voordat ze hier kunnen zijn. Als de rotonde zou worden aangesloten op deze buurt, dan zal dat in de toekomst slachtoffers schelen. Het afgelopen jaar, in 2020, zijn er 4 voorvallen geweest op Groot Horloo waarbij hulpdiensten later op de locatie waren dan ze konden zijn als de rotonde aangesloten was.”
Handtekeningen
Mik verzamelde al eens 150 handtekeningen van buurtbewoners en heeft deze aangeboden aan de Ermelose ambtenaren. Want de rotonde ligt op Harderwijks grondgebied en een aantal meters vanaf de rotonde start Ermelo. Dus de weg moet dan ook door Ermelo aangelegd worden. “Maar op de hele gemeentehuis zijn de door mij opgehaalde handtekeningen niet meer te vinden”, zegt Mik. “Ze zijn ze kwijt geraakt.” Volgens Daenen maakt dat nu een aantal jaar later eigenlijk niet meer uit. “Harderwijk wil mee werken, heeft wethouder de Jong aangegeven, Ermelo hoeft nu alleen maar de groen licht te geven. En de redenen die Ermelo in 2010, 2012, 2013 en 2015 heeft gegeven om geen aftakking te realiseren, zijn nu niet meer aan de orde. Volgens de gemeente is er grote kans op sluipverkeer, maar door de wijzigingen in routes en verkeer zal het juist rustiger worden op de Horloseweg, Fokko Kortlanglaan, Julianalaan naar de Kolbaanweg en Horster-Engweg, Buitenbrinkweg naar de A28.”
Vrachtverkeer
“Ook vrachtverkeer weet de Horloseweg te vinden”, gaat Daenen verder. In het gebied van Julianalaan tot en met Horloseweg is ook Slachterij Tomassen gevestigd. Hoewel de chauffeurs een afgesproken en bepaalde route moeten rijden, houden ze zich daar niet allemaal aan. Daenen vervolgt: “Dit zou net voor de Horloseweg over de Fokko Kortlanglaan moeten gaan. Geregeld rijden vrachtwagens over de Horloseweg, naast fietsers en voetgangers. Zou de aftakking op de rotonde richting Harderwijk nu gerealiseerd worden, heeft dat ook voordelen voor de verkeersveiligheid in het gebied. Want dan kan je van het stuk Horloseweg/Groene Zoomweg, tot en met de Julianalaan een ‘fietsweg’ maken met de toevoeging dat het alleen voor bestemmingsverkeer bedoeld is. Er zal minder verkeer over de Horloseweg gaan. De allerbeste mogelijkheid is om de Fokko Kortlanglaan aan te sluiten op de Kolbaanweg. Dan is het vrachtverkeer het snelste op de doorgaande wegen en wordt het een stuk rustiger voor fietsers en de natuur in Ermelo-Noord.”
Overlast
Ook de criminaliteit in het buitengebied van Ermelo lijkt gebruik te maken van de lange aanrijtijden van politie. Doordat er geen aansluiting is met de Groene Zoomweg is het een onbereikbare plek voor politie. Daenen: “Volgens buurtbewoners wordt er geregeld afgesproken, wordt er kort gesproken met elkaar en vertrekken de auto’s daarna weer. Als buurtbewoners daar de politie over inseinen en deze op de melding afkomt, zijn de vogels gevlogen.”
Ermelose politiek
Mik en Daenen hebben geregeld contact met Ermelose én Harderwijkse bestuurders. Zo staat er in april weer een gesprek gepland tussen Ermelose en Harderwijkse ambtenaren. De Ermelose politiek is ook wel te porren voor het plan van de buurtbewoners. “Eigenlijk ook niet zo gek,” zegt Daenen. “Wij spreken namens een buurt die reikt van de Julianalaan tot en met de Horloseweg. En de raad begrijpt ook wel dat hier steeds meer gebouwd wordt, dat het drukker wordt qua verkeer en dat er dus ook meer verlangd gaat worden van hulpdiensten. Het is nu nog een geldkwestie. Eigenlijk staan verder alle andere lichten op groen.” “En daar zit hem dus net het probleem”, denkt Mik hardop. “Er zijn natuurlijk nogal wat projecten in Ermelo die bestuurstechnisch een oplossing nodig hebben.” “En daar staat deze aansluiting op Harderwijk niet bij”, weet Daenen.