Prins Willem Alexanderschool Ermelo opent schooljaar met hapje, drankje én een nieuwtje

De Prins Willem Alexanderschool aan Pretoriusstraat 1 in Ermelo.
De Prins Willem Alexanderschool aan Pretoriusstraat 1 in Ermelo.
Foto: Grietje-Akke de Haas

De Prins Willem Alexanderschool (PWA) aan Pretoriusstraat 1 in Ermelo opent het nieuwe schooljaar met een hapje, drankje én een nieuwtje. Belangstellenden en buurtgenoten zijn van harte welkom op vrijdag 2 september van 17.00 tot 19.00 uur om kennis te maken met de PWA en de school van binnen te bekijken.

The Leader in Me school
Er wordt dan meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe route van de school uit te leggen. De PWA gaat namelijk een The Leader in Me (TLIM) school worden. De manier van denken wordt hierbij het uitgangspunt. Waarbij het zaak is dat leerlingen leren beseffen dat de wereld niet maakbaar is, maar dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door zelf keuzes te maken. Ofwel, het gaat erom leerlingen die eigenschappen en vaardigheden mee te geven die hen helpen zichzelf te ontwikkelen.

Direct enthousiast
Als TLIM school gaat de PWA zich baseren op de zeven eigenschappen van effectief leiderschap van de Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey. Het team van de PWA was direct enthousiast toen ze over het onderwijsconcept hoorden. “Naast aandacht voor het reguliere lesaanbod is er ook plaats voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind. De PWA streeft er al naar om leerlingen af te leveren die niet alleen voldoende basiskennis hebben, maar ook stevig in de maatschappij staan. We willen met dit concept bereiken dat zij sterker gemaakt worden in wie ze willen zijn en in hun omgang met anderen. Vandaar dat dit concept ook goed aansluit bij de huidige visie van de PWA.”

Zelf-leiderschap
Inmiddels zijn de ouders van de leerlingen geïnformeerd en bijgepraat over het concept TLIM school op de evaluatieavond aan het einde van het afgelopen schooljaar. De vraag centrale vraag luidde wel: ‘Moeten ze dan allemaal leiders worden?’. “Maar het leiderschap van Covey”, zo vervolgt het team van de PWA, “gaat niet over bazen of managers, het gaat over zelf-leiderschap. Je leert leiding te geven aan jezelf.”

Boom van gewoonten’
In de groepen gaat onder meer gebruik worden gemaakt van de ‘Boom van gewoonten’. en hoe het onderwijsconcept in de dagelijkse praktijk verweven gaat worden. De afbeelding van een boom gaat in elk lokaal komen. Het is de metafoor voor de zeven gewoonten waarmee de kinderen op een speelse manier de leiderschapsprincipes van Covey leren.

Win-win gedachte
Het team van de PWA licht toe: “Bij het wortelgestel staan de eerste drie gewoonten die de basis vormen voor het zelfstandig werken op school. Deze gewoonten zijn een overwinning op jezelf. Kinderen leren zien wat hun aandeel in de dingen is en durven verantwoordelijkheid te nemen. Bij de stam en het bladerdek staan de drie gewoonten die gaan over de relatie tot de ander: samenwerken vanuit de win-win gedachte en met wederzijds begrip. De zevende gewoonte omsluit alle gewoonten en wordt gesymboliseerd door een zon en een regenwolk. Beide heeft de boom nodig om te groeien. Deze gewoonte gaat over het vinden van de innerlijke balans.”

Tweedaagse
Het idee van de zeven gewoonten komt weliswaar uit Amerika, maar gaat niet alleen om presteren. “We willen dat kinderen de stappen zetten waar ze gelukkig van worden. Ze kunnen hun doelen op verschillende gebieden stellen. We starten eerst met een tweedaagse met het gehele team. Dit zal in september gebeuren. Want als je wil dat leerlingen de leiderschapsprincipes van Covey gaan leren, moet je als team eerst je eigen leiderschapsstijl kennen. Vandaar dat wij starten met gewoonte 1, 2 en 3. Ook het team doorloopt alle 7 gewoontes.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen