Column Henny Kreeft: ‘Altijd bereikbaar willen zijn’

Foto: pixaby

Column Henny Kreeft: ‘Altijd bereikbaar willen zijn’.

Onlangs las ik een artikel over bereikbaarheid van het alarmnummer. Maar bereikbaarheid gaat natuurlijk veel verder. Het komt regelmatig voor dat je met je mobiel plots problemen hebt.

Laatst had ik dat ook. Ik werk thuis in deze tijd in een kamer in het huis. Op het moment dat je met je mobiel bezig bent, komt het regelmatig voor, dat je in je eentje zit te praten, daar de verbinding ‘verbroken’ is. Nu komt het vaker voor dat ‘in jezelf praten’, het zit in de familie, maar het is knap vervelend als je mobiel een gesprek voert.

En dan komt heel vaak voor dat de beller terugbelt en dan onmiddellijk zegt, dat ik niet bereikbaar bent. Waar zou dat toch aan liggen? Aan die bepaalde kamer of ligt het aan mijn mobiel of aan de verbindingen? 3G, 4G of 5G. Die laatste opmerking komt niet van mezelf, maar meer ‘gehoord’ ergens. Dan hoor je weer een collega die zegt dat hij of zij een goede verbinding heeft. En dan zit ik met gesprekken die plotseling afgelopen zijn.

Laatst belde mijn vrouw op, gesprekje gehad over alles wat belangrijk was, was het gesprek zo maar in een keer afgelopen. “Die is snel, zal het wel druk hebben”, dacht ik nog. En ‘s avonds krijg je dan te horen, dat ik het gesprek had beëindigd … yeah right … ik zat weer in mezelf te praten.

Natuurlijk is het artikel over de bereikbaarheid van 112 een serieus probleem, maar ik zou het graag breder willen trekken. De gehele bereikbaarheid moet goed geregeld zijn. Mensen die in nood zijn, moeten altijd de juiste persoon aan de telefoon krijgen. Maar ook een ieder moet de ander kunnen bereiken, om eens een gesprekje te kunnen hebben. Op een manier dat aan de andere kant een luisterend oor, ook echt kan luisteren. En dan naar het hele gesprek.

Henny A.J. Kreeft
Onafhankelijke Burger Journalistiek

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen