EriktPrikt… een steen: ‘Word een rots in de branding’

Foto: ermelo.nieuws.nl

EriktPrikt… een steen: ‘Word een rots in de branding’

Zeg eens eerlijk, zit jij ook gevangen in de vicieuze cirkel van hyperactiviteit en constante verandering? En zoek je naar een uitweg? Voortjakkeren in werk en privé zorgt voor veel productie en weinig kwaliteit. Behept met action bias gaan we er meestal klakkeloos van uit dat het beter is om iets te doen, terwijl het vaak handiger en verstandiger is om even af te wachten. Onze actiedwang is een soort maatschappelijk geaccepteerde ADHD, waarin politieke leiders voorop gaan met loze beloftes (Change!) als medicijn.

Wat we tegenover deze dominante neiging tot actie nodig hebben, is rust en soliditeit. Geen luiheid, maar een strategie waarbij bewuste passiviteit meer oplevert dan overhaast handelen. Als je je voortbeweegt, moet je weten waarnaartoe. Als je niet beweegt, moet je weten waarom niet. Denk aan iemand die in de wildernis verdwaald is. Wie in paniek gaat rennen, verspilt energie en is verloren. Survivalgidsen adviseren dan ook: blijf waar je bent, wacht op hulp en spaar je krachten. Denk vervolgens aan ondernemers die te vaak en te snel willen vernieuwen en kapitalen investeren in megaprojecten. Wat drijft ze daartoe?

Het verwijt dat topmanagers en politici het meeste vrezen is gebrek aan ambitie. Ze willen niet op de winkel passen, ze willen de charismatische doeners zijn die visionair de koers uitzetten en de conservatieve krachten doorbreken. Maar vaak zijn het juist deze visionairs die beslissingen nemen waarmee zij hun toko’s in het verderf storten. De dwarsliggers – tégen wéér een reorganisatie – en de passievelingen – vóór behoud van de status quo – richten bij bedrijven en instellingen veel minder schade aan dan de durfals en maakbaarheidsfanaten. Er gaan meer ondernemingen naar de knoppen door te veel verandering, dan door te weinig.*

Bekend voorbeeld is Lego, dat meer dan eens hype-gevoelig speelgoed (Harry Potter, Star Wars, BrickHeadz) op de markt bracht, dat ná de hype onverkoopbaar bleek. En beleggers die de beurs nauwlettend volgen en doorlopend reageren op koerswisselingen maken uiteindelijk minder winst dan degenen die hun aandelen tien jaar laten rusten. Voor topsporters geldt trouwens hetzelfde als voor managers: ambitie vereist! Maar Ellen van Langen (800m-goud Barcelona ’92) bekende: ‘Ik had graag meer medailles gewonnen, maar ik was te ongeduldig en daardoor vaak geblesseerd. Soms moet je de kunst verstaan om niets te doen.’

Dus neem in deze donkere dagen de tijd, wees soms eens een steen* door rust te creëren, stress uit te bannen, jezelf uit de wind te houden. Dan laad je jezelf op, dan wacht je tot het weer tijd is voor actie. Dan word je een rots in de branding.

Erik Slagt

Ermeloër Erik Slagt coacht mensen die ‘een beetje vastlopen’ in hun persoonlijke ontwikkeling. Motto: er is altijd meer ruimte dan je denkt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen