Immanuelkerk Ermelo bijna klaar voor musical Ruth

07 mrt 2014, 13:41 Kerkenjournaal
kl64ueyhwgqk78fe0bzvv05xz 10en ruth 3

De uitvoering is op donderdag 27, vrijdag 28 en zaterdag 29 maart. Zo'n 100 mannen en vrouwen in de leeftijd van 7 tot 70 werken al sinds september wekelijks aan de musical Ruth. Het publiek krijgt maar liefst 13 scenes voorgeschoteld.

De spanning loopt op, want voor de uitvoering is over drie weken: op donderdag 27, vrijdag 28 en zaterdag 29 maart 2014 in de Immanuelkerk. ’s Avonds vanaf 19.30 uur. Zaterdag is er ook een middagvoorstelling om 14.30 uur. De muzikale leiding ligt bij Erik-Jan van der Hel. De regie is in handen van Gera Sinte Maartensdijk.

Kaarten voor de avondvoorstelling kosten 7 euro, en voor de zaterdagmiddag 5 euro. De kaarten kunnen gekocht worden bij Jonker Herenmode aan de Enk en bij het Kerkelijk Bureau tijdens de openingstijden.

Ook kunnen kaarten gereserveerd worden via [email protected].

Het verhaal van Ruth

Het begin van de musical neemt ons mee naar een tijd van crisis. Er is hongersnood in Bethlehem, en als er in ‘het huis van het brood’ geen brood meer is, dan is er iets gruwelijk mis. Elimelech trekt met zijn vrouw Noömi en zijn zonen Machlon en Kiljon naar Moab. Het huis blijft leeg achter en wacht op de terugkeer van de oorspronkelijke bewoners.

Het huis wordt nog verder leeggehaald door Dinges (hij mag geen naam hebben) en zijn kornuiten Ozzi en Ozi. Ze breken in en halen het huis leeg. Alles wat maar enigszins waarde heeft nemen ze mee, zoals het zilveren bestek.

In scene 2 staan we met Noömi, Ruth en Orpa bij de graven van hun echtgenoten. Noömi neemt afscheid, net als Ruth. Orpa verkeerd in grote twijfel. Ze gaat niet mee .... Of toch wel. Of toch maar niet …

Scene 3 : Orpa komt terug in haar huisje. Ze is verdrietig en voelt zich geleefd door wat anderen zeggen dat ze moet doen. En dat wil ze niet langer. Haar zus Sara moet de boze bui ontgelden. Terwijl Orpa de spulletjes van Kiljon in dozen gooit, luistert Sara naar wat haar zus dwars zit. Uiteindelijk pakken ze samen in.

Scene 4 speelt zich af in de kantine van een bedrijf. Bram heeft het hoogste woord en verwacht niet dat hij na al die jaren trouwe dienst op straat gezet zal worden. Ook Elimelech en Moab kunnen geen goed woord krijgen van een aantal arbeiders / inwoners.

Maar er is nog steeds crisis en ook Bram ontkomt niet aan de ontslaggolf. Al weet Jos, de baas, wel waar Bram eventueel aan het werk zou kunnen gaan na zijn ontslag.

Scene 5 brengt ons terug in de straten van Bethlehem. Daar zijn een aantal vrouwen bezig met de dagelijkse dingen en natuurlijk wordt er lekker geroddeld.

Noömi en Ruth zijn inmiddels ook in Bethlehem aangekomen. De vrouwen denken dat ze dromen. Is dat Noömi? En wie is er bij haar? Waar is haar man? Waar zijn haar zonen? Natuurlijk willen ze het naadje van de kous weten maar daar heeft Noömi vandaag geen zin in, ze wil naar haar huis. Het zal er wel stoffig zijn na zo’n lange tijd leeg staan. Maar het is nog erger, het huis is leeg.

Dan gaan we in scene 6 naar het veld van Boaz. Bram is daar aan het werk en dat valt niet mee. Natuurlijk houdt hij zich groot. Boaz verdeelt het werk en maant ze tot spoed, het gaat aan het eind van de week regenen en dan heeft hij de gerst graag binnen.

Langs de randen van het veld is o.a. Ruth bezig met het zoeken van aren. En Boaz is toch wel heel benieuwd wie die vrouw dan wel is. Natuurlijk kunnen de maaiers het hem haarfijn vertellen.

In scene 7 gaan we nog even terug naar Moab en Orpa en naar Dinges. Dinges bedacht dat het verkopen van spullen die in Bethlehem gestolen zijn, daar beter niet aan de man gebracht kunnen worden. Dus heeft hij de boel bij elkaar gezocht en probeert o.a. het zilveren bestek in Moab te verkopen. Een groot warenhuis heeft ook bestek in de aanbieding en van die reclame wil Dinges ook graag gebruik maken. Hij gaat voor die winkel zijn bestek verkopen. Orpa reageert op zijn geroep en bekijkt de potten en pannen en ook het bestek dat Dinges haar laat zien. Ze schrikt als ze ziet van wie het bestek is geweest, maar ze laat niets blijken. Zal ze het bestek kopen van Dinges? Is het een teken?

Scene 8 speelt zich af op de velden. Boaz en Ruth voeren een gesprek en daar bemoeit Noömi zich mee, alleen wel buiten het gezichtsveld van Boaz. En natuurlijk denkt Noömi heel anders dan Ruth. Hoe loopt dat af?

Noömi doet alle moeite om haar gelijk te krijgen in scene 9 . Buurvrouw Tamar helpt onbedoeld met het bedenken van een slim plan. Alleen, zou Ruth daar in mee willen werken? Zou zij die nacht wel bij Boaz willen gaan liggen op de dorsvloer, bij al die mannen? En ze moet ook nog eens goed uitkijken dat ze de goede voeten neemt ….

Na het feest dat de maaiers hebben gehad omdat de oogst binnen is, leggen ze zich op de dorsvloer te slapen. Als Boaz na verloop van tijd wakker wordt omdat hij het koud krijgt, vind hij Ruth aan zijn voeten. Zacht voeren ze een gesprek en blijkt dat Dinges de eerste losser is. Boaz beloofd de volgende morgen naar de stadspoort te gaan om te kijken of hij het zo kan regelen dat Ruth zijn vrouw wordt.

De volgende morgen ziet Bram Boaz als eerste bij de stadspoort. En ook Dinges maakt in deze scene 10 zijn opwachting. Dinges schrikt zich naar als hij merkt dat Boaz juist hem moet hebben. Zouden ze het weten van dat gepikte bestek? De beloning daarvoor heeft hij nog in de hand.

Daar doet Dinges afstand van ‘de erfenis van Elimelech’ en Boaz verzekert de mannen aan de poort dat Ruth nu zijn vrouw wordt.

In scene 11 is de trouwerij. De ambtenaar heeft zijn woordje klaar en het glas wordt geheven.

Het huis wordt ingericht in scene 12 . Boaz en Ruth kijken nog even terug op de afgelopen tijd. Maar ook Noömi bemoeit zich met het gesprek. Zodra Noömi weer weg is wil Ruth Boaz iets vertellen en warempel ook daar bemoeit Noömi zich mee, en die is helemaal door het dolle heen.

In de slotscene gaat Sara met haar zus Orpa mee naar Bethlehem. Orpa voelt zich heel dubbel. Is het wel goed wat ze nu gaat doen?

Bij Boaz en Ruth worden ze met open armen ontvangen en de gift die Orpa meeneemt wekt veel verbazing.