CDA Ermelo wil af van ‘zesjes-cultuur’ dienstverlening gemeente Ermelo

Bart Willemsen.
Bart Willemsen.
Foto: CDA Ermelo

Het ambitieniveau van de gemeente Ermelo in haar dienstverlening en onderlinge samenwerking met de inwoners en ondernemers moet beter. Het CDA Ermelo wil zo snel als mogelijk af van de ‘zesjes-cultuur’. Dat stelt Bart Willemsen woordvoerder dienstverlening namens het CDA Ermelo naar aanleiding van een onderzoek onder inwoners en ondernemingen.

Dit bericht CDA Ermelo.

Het persbericht vervolgt: Uit dit onderzoek onder de burgers blijkt dat bij vier maatschappelijke thema’s: woon- en leefomgeving, relatie inwoner-gemeente, gemeentelijke dienstverlening en zorg en welzijn de score nogal varieert. Er komen veel zesjes naar voren. Ook de score onder de ondernemers varieert tussen de 5.7 en 6.2. ‘Magere resultaten’ aldus CDA Ermelo.

Woordvoerder Bart Willemsen is wel tevreden dat de cijfers er eindelijk zijn: “Het CDA Ermelo vraagt al jaren om de dienstverlening van de gemeente Ermelo te onderzoeken. Het is goed dat deze cijfers er nu zijn.” Het CDA Ermelo bepleit deze meting nu voor te zetten en 2019 te gebruiken als een nulmeting. “Op die manier hebben we een beeld van hoe inwoners en de ondernemers op dit moment de gemeentelijke dienstverlening ervaring. Het zou mooi zijn als we dat de komende jaren kunnen blijven volgen om te kijken of de dienstverlening verbeterd”, aldus Willemsen.

Zorgen over dienstverlening
Het CDA Ermelo heeft al langer zorgen over de stand van de dienstverlening door de gemeente. “Het kan niet zo zijn dat brieven niet beantwoord worden, beloften om terug te bellen niet worden nagekomen, of mails op de grote hoop blijven liggen. We ontvangen wekelijks veel klachten van inwoners die niet naar behoren zijn geholpen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de gemeente en een inwoner of ondernemer inhoudelijk verschillende zienswijzen hebben. Dat mag. Maar de gemeente dient wel ten alle tijden haar afspraken na te komen en tijdig te reageren.”

Onnodig veel geld
Willemsen licht toe: “Van de week kwam er een inwoner naar ons toe die vertelde dat zijn grijze kliko vaak meermaals wordt aangeslagen bij de lediging. Hij betaalt dus 2 of 3 keer voor 1 keer legen van zijn container. Dit probleem komt bij meerdere huishoudens in Ermelo voor en kost onnodig geld. Toen de inwoner de gemeente hier op wees en vroeg wat de gemeente eraan zou kunnen doen, was het antwoord om hier niet actief op te handelen. Dat vinden wij jammer. Je zou op zijn minst de mensen erop kunnen wijzen dat dit probleem bekend is en vertellen waar ze zich kunnen melden bij zo’n probleem.”

Visie op dienstverlening
De gemeenteraad heeft in het najaar de visie op dienstverlening en participatie vastgesteld. Daarin staat een aantal voornemens vermeld. Willemsen besluit: “Een prima eerste aanzet om stevig in te zetten om van de zesjes-score af te komen. Dat past prima als uitvoering van de visie op dienstverlening en participatie. Met de resultaten van dit onderzoek in de hand moeten duidelijke stappen worden gemaakt met concrete doelstellingen om de dienstverlening naar burgers en ondernemers aanzienlijk te verbeteren.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen