College van B & W stuurt aan op het laten zakken van treinsporen in Ermelo

Foto: Archief Grietje-Akke de Haas

Het college van B & W stuurt aan op een tunnelbak voor het treinverkeer in Ermelo. Ofwel, het wil de mogelijkheden laten onderzoeken om de treinsporen te laten zakken in plaats van de wegen die het treinspoor kruisen.

Dat vertelde wethouder Wouter Vogelsang vandaag, donderdag 13 september. Het initiatief maakt onderdeel uit van het concept bereikbaarheidsagenda van de regio Noord Veluwe. Daarin is opgenomen waar voor de langere termijn verbeterpunten zijn om de regio goed bereikbaar te houden.

Geen spoorwegovergangen meer
Stel dat het plan realiteit wordt, dan kampt Ermelo niet meer met de drie spoorwegovergangen op de Horsterweg, Hamburgerweg/Telgterweg en Oude Telgterweg. Menig weggebruiker die nu een gat in de lucht springt bij dit vooruitzicht; juich niet te vroeg. Want wethouder Vogelsang trekt voor het plan zo’n 10 tot 15 jaar uit. Onderdeel van het plan is namelijk ook om draagvlak en partners te vinden. Waarbij, naast de gemeente Ermelo en de provincie, de speren ook worden gericht op de rijksoverheid,Ā spoorinfrastructuurbeheerder ProRail tot bedrijven en instellingen. Dat de tunnelbak ervan komt schat Vogelsang echter als heel reĆ«el in.

Steeds drukker op het spoor
Want hoe je het ook wendt of keert, het wordt steeds drukker op het Ermelose spoor. Vooral doordat de gemeente Harderwijk steevast van plan is een intercitystad te worden. Vogelsang: “Wegens drukte in de trein wil Harderwijk richting Amersfoort een extra stoptrein inzetten. Deze stopt niet in Ermelo en Putten, maar er rijdt wel een extra trein heen en terug over het Ermelose spoor. Met als gevolg dat de spoorbomen extra vaak dichtgaan. Waarbij de verkeersontsluiting met name voor wijk West in het geding komt.”

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen