BurgerBelangen Ermelo ‘heropent’ zaak ontsluiting Prins Hendriklaan en Maximalaan

Foto: Archief Grietje-Akke de Haas

In weerwil op het collegebesluit in juni dit jaar om zowel de Prins Hendriklaan als ook de Maximalaan weer open te stellen voor verkeer, ‘heropent’ BurgerBelangen Ermelo de zaak. Samen met VVD Ermelo zet BurgerBelangen Ermelo de kwestie opnieuw op de agenda van de gemeenteraad op donderdag 15 september, aanvang 19.30 uur.

Klik HIER voor eerdere berichtgeving.

De raad hoort het laatste woord te hebben verklaart BurgerBelangen Ermelo in een persbericht:

BurgerBelangen Ermelo heeft samen met de VVD de raadsbrieven over de Prins Hendriklaan en de Julianalaan als bespreekstuk op de raadsagenda gezet. BurgerBelangen vindt dat de raad zich duidelijk moet uitspreken over de situatie betreffende de Prins Hendriklaan. Kiezen de overige partijen ervoor om de Prins Hendriklaan open te stellen, dan zal dit vanzelfsprekend niet de steun van BurgerBelangen krijgen. Hiermee is dan wel voorkomen dat het college eenzijdige en buiten de raad om een besluit heeft kunnen nemen.

Het openstellen van de Prins Hendriklaan en het opwaarderen van de Julianalaan naar 50 km/u hebben volgens BurgerBelangen een negatief effect heeft op de leefbaarheid en veiligheid in wijk Noord en Het Trefpunt. De veiligheid in een jonge buurt als het Trefpunt moet gewaarborgd blijven, aldus BurgerBelangen Ermelo. Bij het opstellen van de bouwplannen van het Trefpunt hebben de toenmalige wethouders Bilder en Vliek van het CDA de omwonenden toegezegd dat de Prins Hendriklaan afgesloten zou worden. De omwonenden stemden in geen bezwaarprocedure tegen de bouwplannen te starten, als de afsluiting gerealiseerd zou worden. Daarnaast zijn de bouwkavels op het Trefpunt aan de Prins Hendriklaan met het huidig verkeersregime door de gemeente aan de kopers verkocht.

Eind 2013 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) vastgesteld. Hierin staan onder andere afspraken over de inrichting van de Westflank en opwaardering van de Oude Telgterweg, Julianalaan en de Jacob Catslaan. BurgerBelangen Ermelo heeft tegen het GVVP gestemd, omdat zij zich in de daarin vastgestelde visie niet kon vinden. Tijdens de bespreking van het GVVP in 2013 kondigde het CDA aan een motie in te willen dienen om de Prins Hendriklaan open te stellen. Omdat de overige partijen aangaven de motie niet te zullen steunen, heeft het CDA toen afgezien van het indienen hiervan.

De hele discussie rondom de Julialaanlaan en de Prins Hendriklaan is volgens BurgerBelangen Ermelo op zijn minst bijzonder te noemen. Indertijd is om veiligheidsredenen gekozen om op de Julianalaan de snelheid te verlagen naar 30 km/u, en dat zou nu dan niet meer van toepassing zijn? Door het college wordt geschermd met het feit dat openstelling en opwaardering een eerlijker en gelijkmatigere verdeling van de verkeersoverlast in Ermelo Noord bereikt zou worden. Maar volgens BurgerBelangen Ermelo zal het opwaarderen van de Julianalaan naar 50 km/u hooguit de verkeersintensiteit op de Kolbaanweg verlagen. En dat moet je juist niet willen en moeten we daar dan bij € 300.000 uitgeven aan het herstellen van maatregelen die wij indertijd hebben gedaan om de veiligheid te waarborgen?

Het is sowieso achterhaald om wegen die de verkeerscirculatie in de jaren zeventig regelden, nu als gebiedsontsluitingswegen aan te wijzen. Toekomstgerichte ontsluitingswegen zijn volgens hem de Kolbaanweg, Groenezoomweg, Harderwijkerweg en een nieuw ingerichte Oude Telgterweg die langs de spoorlijn en de westflank loopt.

Wat misschien nog opmerkelijker is, is dat bij de voorbereiding op het GVVP vijf varianten aan de raad zijn voorgelegd. Het college spreekt hierbij haar voorkeur uit voor de variant waarbij de Julianalaan wordt opgewaardeerd. Volgens een raadslid zou voor de opwaardering van de Julianalaan draagvlak zijn bij de omwonenden. Nu blijkt dat slechts twee omwonenden géén bezwaar hebben, en de overige aanwonenden wel degelijk bezwaar maken.

Burgers wilden de lanen open op de Harderwijkerweg. Aanwonenden van de Horsterweg vroegen om een 30 km/u regime. Vereniging Wijk-West drongen aan op een andere procedure inzake de westflank. Er wordt gevraagd om handhaving van 30 km/u op de Julianalaan. De Prins Hendriklaan moet afgesloten blijven. Voor ontsluiting naar Nulde wil buurtschap Horst en Telgt dat de gemeente Ermelo gezamenlijk optrekt met de Gemeente Putten. Helaas krijgen de burgers op al deze actuele dossiers geen gehoor van de college partijen.

Dit is niet de wijze waarop BurgerBelangen burgerparticipatie wil toepassen. Zij maakt zich zorgen over de volks vertegenwoordigende rol van de raad. Wordt er wel voldoende geluisterd naar de inwoners van Ermelo? Of neemt het college eenzijdig besluiten?

In 2013 wordt besloten de Prins Hendriklaan af te sluiten. Nu in 2016 wordt de raad middels een raadsbrief geïnformeerd over een wijziging op dit besluit. Zo werkt de democratie niet volgens BurgerBelangen. De raad, in haar volks vertegenwoordigende rol, hoort het laatste woord te hebben.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen