Daarvoor in de plaats komen nieuwe stallingen die deels dubbeldeks zijn.De fietsenstallingen bij het NS-stations aan de Dr. van Dalelaan staan aan de vooravond van een complete metamorfose, die eind 2015 gereed moet zijn. Het is de bedoeling de huidige stallingen aan de Dr. van Dalelaan en die op het terrein van GGZ Centraal, aan de overkant van het, spoor te vervangen door nieuwe stallingen. Bovendien wordt de fietsparkeercapaciteit uitgebreid met 430 plaatsen.
Drie van de bestaande rijwielstalling-units aan de Dr. van Dalelaan worden bovendien dubbeldeks. Met een ingebouwd veersysteem zou het parkeren van de fiets op de 'tweede verdieping' kinderlijk eenvoudig zijn.
De uitvoering van het project neemt ProRail voor zijn rekening, als ook een gedeelte van de financiering. De rest wordt betaald via de regeling Regiocontract Stationsomgeving. De gemeente Ermelo heeft ProRail overigens dringend verzocht om de hoofdaannemer die op basis van een Europese aanbesteding is gekozen, te vragen ook Ermelose onderaannemers in te schakelen.
Wethouder jan van Eijsden verwacht gedurende de werkzaamheden dat het fietsparkeren er geen problemen van ondervindt. "Prorail heeft de garantie afgegeven dat dit gewoon kan plaatsvinden."