ErikPrikt… wat-hoe-en-waarom: ‘Hoe ver wil je gaan om aandacht te krijgen?’

Foto: ermelo.nieuws.nl

ErikPrikt… wat-hoe-en-waarom.

Liegen over je zelfbedachte nep-nieuws, hoe ver wil je gaan om aandacht te krijgen? Ik word al een beetje moe van de ‘normale’ dagelijkse vraag om likes, die smeekbeden om waardering, zeg maar gerust die duimpjesdwang. Veel mensen maken zich er vanaf met een snelle klik op dat domme duimpje, maar daarmee houden ze het systeem juist in stand. En als je niet zwicht voor de sociale druk en alleen je waardering uit als je het ook werkelijk meent, zoeken sommigen naar zwaardere middelen: “Ik was daar in de datsja en Poetin wil weer een Groot-Rusland!”

Wie echt iets te zeggen heeft, wil natuurlijk niet op zo’n manier communiceren, al is het verleidelijk om toe te geven aan de wetten van de markt als je gehoord wil worden. Effectieve reclametaal bestaat uit korte zinnen met eenvoudige woorden. Alliteratie, klank en ritme. Mooie metaforen. Wijzen op gevaren. Maar dan, wat wil je eigenlijk zeggen, en vooral: waarom?

Volgens marketing consultant Simon Sinek is dat laatste het belangrijkste. Wie eerst roept wat hij in de aanbieding heeft (een goed product, een interessante mening), en daarna hoe dat product gemaakt wordt (met zorg en kennis van zaken), haalt het hart uit de boodschap. Waarom doe je het, wat is je doel, waar geloof je in? Als je lezers dat niet weten, haken ze af. En als er een like-duimpje naast staat, klikken ze daar snel op en gaan verder met iets anders. En jij maar denken dat ze je boodschap leuk of interessant vinden…

Spreken vanuit je hart, handelen vanuit je overtuiging, werken aan iets waarin je gelooft, daar gaat het om. Ook consistentie doet ertoe. Dus als je Poetins Rusland als een gevaar voor een Vrij Europa beschouwt, mag je elk signaal dat jouw visie versterkt luid en duidelijk verkondigen. In het landsbelang en misschien ook een beetje om je ego op te poetsen. Maar als je daarbij nepnieuws verkoopt, ben je verkeerd bezig. Strategisch én moreel.

Wanneer de leugen uitkomt, is je boodschap waardeloos en loopt jouw ego leeg als een lekke band. Je voldoet niet aan de verwachtingen en er ontstaat verwarring. Om dat te ontlopen, vluchten je medestanders in ‘selectieve blootstelling’, net als rokers die doorgaans geen anti-rookverhalen lezen. Dus keek de premier een andere kant uit… tot zelfs hem het lachen verging.

Wat is de les? Je mag best ver gaan als je strijdt voor je idealen. Vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder, zou ik zeggen. Liegen en bedriegen horen daar niet bij. Als je voldoende zelfvertrouwen hebt, laat je je niet ontmoedigen door te weinig waardering. Dan is het zaak Sineks Wat, Hoe & Waarom zodanig vorm te geven dat je boodschap de aandacht trekt en inhoudelijke reacties oproept. Met of zonder steunbetuigingen.

Erik Slagt

Ermeloër Erik Slagt coacht mensen die ‘een beetje vastlopen’ in hun persoonlijke ontwikkeling. Motto: er is altijd meer ruimte dan je denkt.

Zie ook: www.espacio-coaching.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen